Wist u dat?

  • Fruitsappen uit een pak een stuk minder gezond zijn voor je dan vers fruit. Er zijn vaak veel suikers toegevoegd om de smaak voor ons lekker te maken. Probeer daarom ook altijd een sap vers uit te persen of een smoothie te maken van je favoriete groente of fruit. Je kunt dit ook mengen met kwark of water om jezelf van eiwitten en vocht te voorzien.

  • Avocado veel wordt gebruikt op brood en in een salade. Men denkt dat de avocado niet zo gezond is omdat hij veel vet bevat. Dit is maar deels waar. Het vet bestaat uit een oliezuur, dat is een onverzadigde variant van vet, net als visolie. Deze draagt bij aan je gezondheid.

  • Aardbeien goed zijn voor hart- en bloedvaten en de bloeddruk. Ook ondersteunt het de maagfunctie.

  • Citroenen meer suiker bevatten dan aardbeien. Gek idee, want ze zijn een stuk minder zoet.

  • In veel groenten en fruit, zoals wortels, appels en komkommers, een hoog percentage van de voeding opgeslagen zit in de schil. Dit betekent dat wanneer je de schil verwijdert, je voedingsvoordelen verliest. Was je groenten en fruit goed voordat je ze opeet, zodat je eraan gewend raakt ze met schil te eten.

  • Appels je meer wakker kunnen laten voelen dan een kop koffie. Ondanks dat het moeilijk te geloven is, moet je het zeker proberen. Als je ’s middags meestal slaperig wordt, overweeg dan om ’s ochtends een appel te eten. Dankzij het hoge gehalte aan koolhydraten, vitaminen en mineralen kan een appel zorgen voor een constante toevoer van voeding om u de hele dag energiek te houden.

  • Een paprika nóg meer vitamine C bevat dan een sinaasappel, namelijk 190 mg tegenover 60 mg. Verkouden? Bijt dan eens wat vaker in een rode paprika in plaats van dat glaasje verse jus te nemen.

  • Trakteren op school erg goed kan met fruit. Wat dacht je van een fruitsaté? Denk eens aan druiven, appels en aardbeien.